Rood Hout
Zondag 7 juni 2015
Kloosterkerk Thesinge, 15.00 uur
Als laatste concert ter afsluiting van het concertseizoen van Musica Antiqua Nova hebben wij het Ensemble Rood Hout uitgenodigd. Dit ensemble is een trio bestaande uit Linde Schinkel – sopraan, Nienke van der Meulen – barokhobo en Gerben Budding – klavecimbel. Uiteraard met de opdracht om – traditie getrouw – een “All Bach” programma te presenteren. Zij zijn hier met enthousiasme op in gegaan en stuurden ons het volgende bericht :
“Wat is er leuker en mooier dan een programma spelen met alleen maar Bach? Een lang gekoesterde wens gaat hiermee in vervulling voor Rood Hout: een programma met alleen maar werken van deze wereldberoemde componist. De muziek voor dit programma is afkomstig uit verschillende cantate’s en de Hohe Messe voor sopraan en barokhobo, hobo d’amore of hobo da caccia. Sopraan Linde Schinkel vertelt u de verhalen achter de aria’s, barokhoboiste Nienke van der Meulen geeft een toelichting over de barokhobo’s die ze gebruikt en klavecinist Gerben Budding vertelt u over de bijzondere composities.”
Zij hebben dit programma als titel meegegeven “Frost und Winde geht zu ruh” Een puzzeltje misschien? Het is de tweede regel van Bach’s huwelijkscantate “Weichet nur, betrübte Schatten” (BWV 202).
Rood Hout is een jong ensemble. Het werd opgericht in 2008 en speelde o.a. op het Festival Oude Muziek in Utrecht in 2009 en op het Reincken Festival in 2010. Zij hebben in 2013 hun eerste CD opgenomen en een tweede eind 2014.
Behalve musiceren vindt Rood Hout het contact met hun toehoorders ook zeer belangrijk. Zij willen het graag wat informeel houden, U vertellen over de muziek en al uw (muzikale) vragen beantwoorden. Het belooft een prachtige middag te worden. Na het concert is er de traditionele seizoensafsluiting met een glas goede wijn.
Entreeprijzen:
- Tarief € 20,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld. Donateurs SOGK 5 euro.
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Rood hout
Musica Amphion en het Gesualdo Consort
Zaterdag 20 september 2014
Martinikerk, 20.15 uur
Bach in context – Actus Tragicus
Dit progamma bestaat uit louter ‘Trauermusiken’. De dood was een vaste partner in het dagelijks leven van de 18e eeuwer. Begrafenissen boden Bach mogelijkheden tot bijverdiensten door deze van muziek te voorzien. Toen het eens erg rustig was met begrafenissen beklaagde Bach zich dan ook in een brief dat het wat dat betreft een beetje een dooie tijd was. Maar het moet gezegd: de werken voor begrafenisdoeleinden zijn stuk voor stuk juwelen. Het preludium met fuga in f is gekozen omdat deze toonsoort door de rethorici beschouwd wordt als de toonsoort van de dood….
Musica Amphion en het Gesualdo Consort Amsterdam slaan vanaf 2012 de handen ineen. We werken samen aan het project Bach in Context, waarin we de cantates van Johann Sebastian Bach op een nieuwe manier uitvoeren en opnemen. De cantates programmeren we samen met liturgisch en/of muzikaal repertoire van Bach (en soms andere componisten) dat de liturgische context van de cantates direct hoorbaar maakt. Het publiek hoort deze geliefde werken daardoor vanuit een nieuwe invalshoek. Waar mogelijk zetten we het kerkorgel als continuo-instrument in en passen we recente inzichten over de uitvoeringspraktijk toe. Dat laatste betekent dat we (veelal) een enkelvoudige zangersbezetting gebruiken en een dubbel continuo, met zowel orgel als klavecimbel.
De concerten worden uitgevoerd in verschillende monumentale kerken en zalen in Nederland en Duitsland.
Programma
Johann Sebastian Bach
1685-1750
Preludium in f klein BWV 534
Cantate Gottes Zeit ist der allerbeste Zeit BWV 106
Koraalbewerking Mit Fried und Freud ich fahr dahin BWV 616
Motet Komm, Jesu, Komm, mein Leib ist müde BWV 229
pauze
Koraalbewerking Vor deinen Thron tret’ ich BWV 668 uit Cantate Mit Fried und Freud ich fahr dahin BWV 125
Motet O Jesu Christ, mein’s Lebens Licht BWV 118
Koraalbewerking Komm, Heiliger geist, Herre Gott BWV 652
Fuga in f klein BWV 534
Uitvoerenden
Musica Amphion &
Gesualdo Consort Amsterdam
Hana Blažikova, Stephanie Petitlaurent, sopraan
Terry Wey, Marnix De Cat, alt
Charles Daniels, Harry van Berne, tenor
Harry van der Kamp, n.t.b., bas
Entreeprijzen:
- Tarief € 22.50
- Studenten en Stadjerspas € 17.50
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Musica Amphion en het Gesualdo Consort – Bach in context
Pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar – quatre-mains
Zondag 5 oktober 2014
Lutherse kerk, 15.30 uur
De stichting Vrienden lutherse kerk bestaat 25 jaar. Zij organiseren in samenwerking met Musica Antiqua Nova een jubileumconcert met pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar. Zij spelen quatre-mains op de pas gerestaureerde concertvleugel van de Lutherse kerk. Leo van Doeselaar bespeelt ook het Van Oeckelenorgel van de kerk.
Programma:
Yamaha vleugel à quatre mains:
– Robert Schumann (1810-1856) Uit “6 Studien in Kanon für den Pedalflügel” op. 56 (1845): (bewerking voor piano à 4 mains door Georges Bizet)
Van Oeckelen orgel:
– Robert Schumann (1810-1856) Uit “6 Studien in Kanon für den Pedalflügel” op. 56 (1845): (bewerking voor orgel door Marcel Dupré)
– Johannes Brahms (1833-1897) Uit “Elf Choralvorspiele (1896), Opus posth.122” (In memoriam Clara Schumann):
Yamaha vleugel à quatre mains:
– Johannes Brahms (1833-1897) ‘Variationen über ein Thema von Robert Schumann’, opus 23 (1856) In memoriam Robert Schumann. Het gebruikte thema zijn de allerlaatste opgeschreven noten van Schumann en vormen het zg. ‘Geisterthema’.
– Georges Bizet (1838-1875) Uit “Jeux d’Enfants”, opus 22 (1871/72):
– César Auguste Franck (1822-1890) Pièce Héroïque (1878) bewerking voor piano à 4 mains van Gaston Choisnel)
– Charles-Marie Widor (1844-1937) Toccata uit de Symphonie nr. 5, op. 42, nr.1 (1879): bewerking voor piano à 4 mains van de componist)
Entreeprijzen:
- Tarief € 15.00
- Tarief voor studenten € 12.50
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar
La Primavera
Zondag 26 oktober 2014
Lutherse kerk, 15.00 uur
Mediterrane liefdesliederen uit de Barok
Het ensemble La Primavera was nog niet zo lang geleden ook te gast in de Lutherse Kerk. Ze verzorgden toen samen met het flamenco ensemble Gruppo Masflamenco ons Nieuwjaarsconcert. Het werd een gedenkwaardig concert, niet in de laatste plaats door de aanstekelijke combinatie van muziek en dans. Aanstekelijk omdat Ensemble La Primavera een ensemble is dat al meer dan vijftien jaar met veel liefde en plezier kwalitatief hoogstaande renaissance- en barokconcerten geeft in binnen- en buitenland. Aanstekelijk en warmbloedig ook door de temperamentvolle stem van de Portugese sopraan Anabela Marcos, die samen met de Braziliaanse Regina Albinez – theorbe, barokgitaar, luit en vihuela en de Nederlandse Maaike Boekholt – viola da gamba – het ensemble La Primavera vormt.
De naam La Primavera (Spaans/Italiaans en Portugees voor lente) verwijst naar het muzikale voorjaar wat in de late renaissance ontsprong en tot bloei kwam in de barok. Centraal staan programma’s uit Zuid-Europa die vol passie en vreugde en op een toegankelijke manier aan het publiek worden gebracht.
In dit MAN concert brengen zij Canto amoroso, een hartstochtelijk programma met Italiaanse, Spaanse en Franse muziek vol liefde, vuur en passie. Centraal staan de verschillen tussen deze mediterrane landen. De Franse muziek is verfijnd, elegant, intiem en sfeervol. Hiertegenover staat de Spaanse muziek vol ritme, sensualiteit en temperament. De Italiaanse stijl is weer anders. Hierin hoor je het bel canto, de simpele, maar aanstekelijke melodieën en de expressiviteit. Canto amoroso is een aantrekkelijk en toegankelijk programma met uitleg door de musici.
Entreeprijzen:
- Tarief € 20.00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert La Primavera
L’escarboucle
Zaterdag 8 november 2014
Lutherse kerk, 20.15 uur
Joyeux de coeur
Kroniek van een vorstelijk bruiloftsfeest in Troyes anno 1390
Met werken van o.a. Landini, de Machaut, da Bologna
Elise Schmitt – zang, tamboerijn Carine Moretton – fluiten, doedelzak Miguel Henry – middeleeuwse luit Nicolas Sansarlat – vedel
Lodewijk van Orléans, broer van de Franse koning Karel VI, en zijn jonge bruid Valentine Visconti komen aan in Troyes, vergezeld van speellieden en trouvères. Kronieken en geschiedschrijving doen uitgebreid kond van dit prinselijk bezoek: het paar organiseerde een groot bal en er werd gedanst. Om een dergelijke grote ontvangst in de late 14e eeuw te doen herleven, heeft l’Escarboucle de muziek gereconstrueerd die deze bezoekers met zich mee brachten : het Italiaanse repertoire door de musici van Valentine Visconti, et de Franse muziek uit het gevolg van Lodewijk van Orléans,. l’Escarboucle weeft met dit programma een feestelijk muzikaal doek met gedeeltes vrolijke Trecento en intieme Ars Subtilior.
“Nobele stad, zeer romantische stad,
Troyes naam als in alles is genadig. “
L’Escarboucle
Escarboucle betekent half-edelsteen met veel robijn en granaat tinten, rood dus in hoofdzaak. Dat is ook wat het ensemble op zijn website probeert uit te drukken: warmte. Hun muziek concentreert zich op de periode van de 14e tot de 16e eeuw vanaf Guillaume de Machaut naar de “danseries de la Renaissance” via het Italiaanse Trecento. Zoals ze het zelf zeggen, houden ze zich bezig met een muziek in wording van een grote diversiteit die aan de basis zal staan van de westerse klassieke muziek. Het ensemble bestaat uit 4 musici die door heel Frankrijk optreden en jaarlijks in Parijs het z.g. Renaissance-bal verzorgen. Dansen zal er in de Lutherse kerk wel niet inzitten maar mentaal heb je daar ook maar weinig ruimte voor nodig.
Entreeprijzen:
- Tarief € 20.00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert L’Escarboucle
Musica Temprana
Zondag 14 december 2014
Der Aa kerk, 20.15 uur
Misa Criolla 50 jaar!
Een Latijns-Amerikaans Kerstconcert door Música Temprana
In 2014 is het 50 jaar geleden dat de de Argentijnse componist Ariel Ramírez zijn Misa Criolla schreef. Música Temprana brengt deze populaire ‘volksmis’ met de kerstcantate Navidad Nuestra samen in éen programma met 17de en 18de eeuwse ‘villancicos’ en motetten, zowel uit Bolivia, Peru en Mexico, als uit Spanje en Portugal. In teksten, muziek én instrumenten zien en horen we creoolse, indiaanse, Afrikaanse en Europese invloeden terug, invloeden die zo kenmerkend zijn voor de Latijns-Amerikaaanse samenleving en cultuur.
Het programma wordt uitgevoerd door het voornamelijk uit Latijns-Amerikaanse musici bestaande Música Temprana. Het ensemble speelt op oude én nieuwe instrumenten, op Europese en diverse typisch Latijns-Amerikaanse. Dit alles staat garant voor een bruisende én meeslepende kerstvoorstelling!
Programma:
Tonada de la Virgen – traditioneel, Venezuela
Veni Sponsa Christi – Juan de Araujo (1646-1712), Bolivia
Gozos a Nuestra Señora de la Antigua – Juan Bautista Comes (1582-1643), Spanje
Mi raza – Clarken Orozco (1952), Bolivia
São qui turo zente pleta – anoniem (1647), Portugal
Navidad Nuestra (6 delen) – Ariel Ramírez (1921-2010), Argentinië
Pauze
Hijos de Eva, anoniem – Zuola Codex (17e eeuw), Peru
Convidando está la noche – Juan García Zespedes (1619-1678), Mexico
La matutina estrella – anoniem, opgetekend door Melchor Mercado (1859), Bolivia
Serafín que con dulce armonía – Joan Cererols (1618-1680), Spanje
Drie bailecitos
– Campanitas – Alfredo Domínguez (1938-1980), Bolivia
– Ciruelita – Gabriel Aguilera (1958), Chili
– Bailecito – traditioneel, Bolivia
Twee chamamés
– Chamamé para mi tristeza – Raúl Barboza (1938), Argentinië
– Kilómetro 11 – Tránsito Cocomarola (1918-1974), Argentinië
Misa Criolla (5 delen) – Ariel Ramírez (1921-2010), Argentinië
www.musicatemprana.com
Entreeprijzen:
- Tarief, eerste rang € 25.00 – tweede rang € 18,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Música Temprana – Een Latijns-Amerikaans Kerstconcert
Erik Bosgraaf en Francesco Corti
Zondag 4 januari 2015
Lutherse kerk, 15.00 uur
‘Telemann in focus’
Musica Antiqua Nova is zeer verheugd dat het Erik Bosgraaf en Francesco Corti heeft weten te engageren om het jaar 2015 feestelijk in te luiden. Erik Bosgraaf is ongetwijfeld Nederlands meest begaafde en veelzijdige blokfluitist van dit moment. Ook internationaal scoort hij hoog gezien zijn buitenlandse optredens met o.a. het Dallas Symphony Orchestra en zijn samenwerking met componisten als Pierre Boulez. Hij heeft ook veel CD opnamen gemaakt. Het blad “The Gramophone” schreef : “Bosgraaf’s virtuosity is stunning, as is his artistry” naar aanleiding van zijn CD met “Der Fluyten Lust-hof” van Jacob van Eyck. In 2011 ontving hij de hoogste staatsonderscheiding voor muziek, de Nederlandse Muziekprijs.
Voor dit concert hernieuwt Erik Bosgraaf zijn samenwerking met de Italiaanse klavecinist Francesco Corti. In 2008 heeft Erik Bosgraaf samen met hem Händel’s blokfluit sonates opgenomen. Franceso Corti is een jonge klavecinist die internationaal snel carrière maakt. Hij studeerde aan het Conservatoire Superieure de Musique van Genève en ook in Nederland bij Bob van Asperen en speelde o.a. met de orkesten van Marc Minkowski en Jordi Savall. In 2006 ontving hij de eerste prijs voor klavecimbel van de XV Internationale “Johann Sebastian Bach” competitie in Leipzig.
Entreeprijzen:
- Tarief € 28,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Erik Bosgraaf en Francesco Corti
Ronald Brautigam
Zaterdag 14 februari 2015
Lutherse kerk, 20.15 uur
Ronald Brautigam is een regelmatige gast in de concerten van Musica Antiqua Nova. Velen zullen zich de legendarische serie concerten uit de jaren 1999-2000 nog herinneren, toen Brautigam Beethoven’s alle 32 pianosonates op 6 avonden vertolkte. Verder hoeft deze veelzijdige pianist nauwelijks toelichting voor de vaste en de nieuwe bezoekers van onze concerten.
Dit concert draait in de kern om Felix Mendelssohn-Bartholdy’s Lieder ohne Worte, voorafgegaan door zijn Variations Sérieuses op.54. Voor de pauze horen we nog Chopin’s Ballade nr.1 op.23 en de Barcarolle op.60. Na de pauze neemt Brautigam ons mee in de absurdistische wonderwereld van Robert Schumann’s Kreisleriana op.16.
Vanzelfsprekend speelt Brautigam dit MAN concert op een bijzondere vleugel uit de eerste helft van de 19 de eeuw (collectie Edwin Beunk). De muzikale wereld van de vroege Romantiek krijgt daardoor nog meer kleur en inhoud.
Entreeprijzen:
- Tarief € 28,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Ronald Brautigam
Ludus Modalis
Zaterdag 21 maart 2015
Lutherse kerk, 20.15 uur
Ludus Modalis
Het Ontwaken van de Lente
Marie-Frédérique Girod – sopraan
Corinne Bahuaud – alt
Bruno Boterf – tenor
Davy Cornillot – tenor
Benoît Descamps – bas
Het ontwaken van de natuur, het zingen van vogels en de liefde zijn vaak muzikaal met elkaar verbonden: vogelgetjirp in de ochtend, het tot leven komen van de natuur in mei en het ontwaken van de zinnen en hartstocht in de harten der geliefden. Deze poëtische elementen namen in de Renaissance een hoge vlucht, vooral dankzij het ontstaan in Frankrijk van een nieuw genre madrigaal: het beschrijvende chanson.
Meestal was deze polyfone compositie vier-, soms vijfstemmig en bezat de vorm van korte scènes met een uitgesproken atmosfeer en karakter: beschrijving van een jachtpartij, dierengeluiden, vrouwen rondom een wasplaats, veld- en zeeslagen en pikante amoureuze boodschappen. Vaak directe beschrijvingen, maar doorgaans werd de thematiek verrijkt door middel van metaforen, zoals de nachtegaal als boodschapper van de liefde of de vlinder en koekoek als symbool van ontrouw. Veel componisten hebben zich gedurende de 16e-eeuw beziggehouden met dit genre maar de bekendste is zonder twijfel Clément Janequin, met name door de omvang van sommige van zijn vocale fresco’s. Dit vrolijke concert van Ludus Modalis bestrijkt een eeuw muziek van Orlando di Lasso tot aan Claudin de Sermisy (de andere representant naast Janequin van het typische Parijse Chanson) en van Guillaume Costeley tot aan Claude Le Jeune.
Entreeprijzen:
- Tarief € 20,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Ludus Modalis
Capriola di Gioia
Zaterdag 11 april 2015
Lutherse kerk, 20.15 uur
All for love
Oh, Lead me to some peaceful gloom,
Where none but sighing lovers come,
Where the shrill trumpets never sound,
But one eternal hush goes round.
Amaryllis Dieltiens (sopraan)
Bart Naessens (klavecimbel en orgel)
Jurgen de Bruyn (aartsluit & chitarra)
Romina Lischka (viola da gamba)
Marieke De Maré (woord)
Katherina Lindekens, dramaturgie
Henry Purcell ging de geschiedenis in als een van de grootste Engelse componisten aller tijden. Vooral zijn uitzonderlijke talent om poëzie muzikaal te verklanken werd – en wordt nog steeds – bejubeld. Geen wonder dat Capriola di Gioia een zwak heeft voor Purcells sololiederen, waarin woorden als vanzelf hun natuurlijke melodie en ritme vinden.
In de gloednieuwe voorstelling All for Love wordt die symbiose tussen tekst en muziek op de spits gedreven. Een sopraan, een woordkunstenares en drie barokmusici voeren u mee door een muzikale vertelling waarin de heerlijke kwellingen van de liefde hoogtij vieren. Daarbij gaan Purcells songs een alliantie aan met fragmenten uit All for Love, een tragedie van zijn tijdgenoot en librettist John Dryden. Het relaas van de fatale liefde tussen Antonius en Cleopatra spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het inspireerde ook Dryden tot aangrijpende verzen, en Benno Barnard tot een krachtige hedendaagse bewerking. Echo’s uit All for Love, vertolkt door Marieke De Maré, fungeren als poëtische recitatieven in deze ‘hedendaagse semi-opera’ van Capriola di Gioia, waarin het gesproken en gezongen woord elkaar op de tast vinden en versterken. Nu eens melancholisch, dan weer aanstekelijk of gedrenkt in een meeslepend parlando.
All for Love is een nieuwe stap in het artistieke parcours van Capriola di Gioia, een ensemble dat al sinds zijn ontstaan drijft op een passie voor barokmuziek en een grote fascinatie voor de theatrale aspecten van dit repertoire.
Entreeprijzen:
- Tarief € 20,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Capriola di Gioia
Rachel Podger en Jane Rogers
Zaterdag 2 mei 2015
Lutherse kerk, 20.15 uur
Rachel Podger en Jane Rogers
Rachel Podger is langzamerhand een “vaste waarde” in onze concertseries geworden. De laatste keer was ze hier in september 2012 als soliste met Bach, von Biber en Telemann. Ook dit keer speelt ze Bach solo en wel de Partita in a-klein voor fluit, die ze zelf voor viool heeft bewerkt. Er is nog een solist te weten de altvioliste Jane Rogers die de etude voor altviool van Franz Anton Hoffmeister zal uitvoeren. De rest van het programma wordt gezamenlijk uitgevoerd. Twee stukken van Michael Haydn, die langzamerhand uit de schaduw van zijn oudere broer lijkt te treden en het duo voor viool en altviool in Bes-groot van Mozart. Een programma kortom dat ruim een eeuw muziekgeschiedenis omspant.
Over een opname van de Mozart sonate schrijft de BBC “dat degene die zou menen dat dit werk zonder cello en piano wellicht wat iel klinkt, “only has to listen for a few minutes to the richness and extraordinary variety of Mozarts’ writing especially in such vibrantand beguiling (verleidelijke) performance. Een concert derhalve om niet te missen.
Entreeprijzen:
- Tarief € 28,00
- Korting: Stadjerspas en leeftijd tot 30 jaar half geld
Bestel kaarten: Link naar de kaartverkoop voor concert Rachel Podger en Jane Rogers