Holland Baroque en Bastarda Trio – Minne –

Holland Baroque en Bastarda Trio, de bekroonde Poolse folk-jazzgroep met klarinet, cello en contrabasklarinet, laten zich voor dit concert inspireren door de liefdespoëzie van de middeleeuwse mystica Hadewijch. Zij gebruiken ook verschillende andere bronnen: Gregoriaanse gezangen, renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen.

zondag 14 mei
Lutherse kerk 15.00 uur

Categorie:

Beschrijving

Inspiratiebron voor Minne is de liefdespoëzie van de Brabantse Hadewijch. Wij vroegen ons af hoe haar de leer van deze middeleeuwse mystica klinkt. Hoe kunnen ‘minne’ en ‘orewoet’ worden getransformeerd tot muziek? Behalve uit het oeuvre van Hadewijch, putten we uit verschillende andere bronnen: Gregoriaanse gezangen, renaissancemuziek en het werk van voorgangster en zielsverwant Hildegard von Bingen. Het resultaat is een fantasierijk, soms intens, dan weer speels én eigentijds programma.

Dat Hadewijch lang voor de barok en de geïmproviseerde muziek van Bastarda Trio leefde, was geen belemmering. De mysterieuze geestelijk leidster en de religieuze vrouwenbeweging in de dertiende eeuw als geheel, zijn de aanleiding voor dit programma. Ze vormden het begin van het creëren van een nieuwe, raadselachtige klankwereld. Zo ontstonden nieuwe interpretaties van eeuwenoude klanken. Symboliek, mystiek en zinnelijkheid: welkom in de wereld van orewoet, minne en beminnen.

De stukken ontstonden op verschillende manieren. Renaissancewerken vormden de basis voor gezamenlijke improvisaties. Andere stukken, zoals Orewoet en Minne, werden door Judith Steenbrink gecomponeerd, om vervolgens in de repetities weer verder te ontwikkelen. Holland Baroque koos voor een bijzondere bezetting: negen violen en vliegende keep Tineke Steenbrink, die behalve het orgel ook harmonium, harp en accordeon speelt.

Ga naar de bovenkant