Sibil.la wekt de middeleeuwen tot leven. Zangeres Kristia Michael is een stemkunstenaar die laveert tussen vroomheid en het rauwe mediterrane. Subtiel zijn de keelarabesken waarmee ze de muziek versiert. Ook de instrumentalisten putten uit een rijk arsenaal, van luit en vedel tot harp en draailier.
Sibil.la combineert sacrale en seculiere muziek uit westerse middeleeuwse rituelen en tradities. Het Nederlandse ensemble wekt de middeleeuwen tot leven. Zangeres Kristia Michael is een stemkunstenaar die laveert tussen vroomheid en het rauwe mediterrane. Subtiel zijn de keelarabesken waarmee ze de muziek versiert. Ook de instrumentalisten putten uit een rijk arsenaal, van luit en vedel tot harp en draailier. Een improvisatie met percussie en keelzang laat de Lutherse kerk vibreren.
‘ Viriditas’ is sterk geïnspireerd door het leven en werk van Hildegard von Bingen (1098-1179), een Duitse benedictijnse abdis, dichter, wetenschapper, beeldend kunstenaar en schrijfster. De visie voor Viriditas kwam voort uit Hildegards tien jaar durende werk Scivias (1152), een trilogie die achttien van haar visioenen vastlegt en interpreteert, inclusief illustraties en een aantal muzikale composities. Hoewel het eeuwen geleden geschreven is, heeft het ensemble ervoor gekozen om Hildegarts Veriditas te markeren als leidraad voor dit concert omdat het een vernieuwend perspectief biedt op het leven, de natuur en het goddelijke – een perspectief dat de potentie heeft om geleidelijk weer op te duiken in onze moderne levensstijl. Haar kosmotheorie versterkt een holistische kijk op het leven en benadrukt de onderlinge verbondenheid van alles.
Drie centrale allegorieën in haar geschriften – Sapientia, Karitas en Viriditas – trokken onze aandacht en vormden tevens de structuur en het repertoire van in dit concert. Sapientia is de vrouwelijke deugd van Wijsheid, Gods grote sieraad en medewerkster in de schepping, die raad geeft bij de vorming van alle schepselen geschapen in hemel en aarde. Zij bemint, beschermt en leidt hen tot het einde der tijden. Karitas, de allegorie van Goddelijke Liefde, verwijst naar de liefde die stroomt in de drie-enige God en mede-incarneert in elke levensvorm, waardoor mensen kunnen deelnemen aan Gods moederlijke liefde. Karitas noemt ook de liefde voor onszelf, de liefde voor onze naaste, en onze vreugde die voortkomt uit het delen van hun vreugde. Viriditas betekent letterlijk Groenheid en symboliseert de natuur en het levensprincipe. Volgens Hildegard weerspiegelen de elementen van de natuur de kracht van God, en kunnen we er diepe Wijsheid van ontvangen en de extatische staat van de schepping ervaren via onze drie delen: de ziel, het lichaam en de zintuigen. De studie van de natuur is een verkenning van goddelijke mysteries, en de natuurlijke wereld wordt een heilig rijk dat mensen kunnen ervaren.
Met Venezia Riscoperta verkent en herondekt Scaramuccia de Venetiaanse muzikale schatten, waarvan vele tot op heden vergeten zijn. Onder deze juwelen bevindt zich de recent ontdekte indrukwekkende vioolsonate RV 829 van Vivaldi
Ensaladas : De Ensalada’s van Mateo Flecha zijn pittige Spaanse ‘muzikale salades’ uit de vroege zestiende eeuw. Het is een typisch Spaans genre waarin diverse talen (zoals Spaans, Catalaans, Frans, Latijn) naast elkaar voorkomen. Allerlei scènes uit het dagelijks leven worden gemixt met historische gebeurtenissen, volksmuziek, grapjes, uitroepen en vrome beden tot de Maagd Maria, vandaar de naam ‘ensalada’.
-De Missende Schakel- (L’Anello Mancante) In het kader van het festival Lutherzaal 100 jaar organiseren we 2 korte concerten met muziek voor zang en luit uit een vergeten codex. Het gaat om een bundel voor zang en luit van enorm historisch belang, met een repertoire dat uiteenloopt van frottola’s van Bartolomeo Tromboncino en Marchetto Cara tot madrigalen van Giuliano Tiburtino en Philippe Verdelot.
Voor en na de concerten kunt u onder het genot van een kopje koffie de restaureerde Luterzaal bewonderen.
Van stadsmuzikant tot bedrijfsmagnaat: Tielman Susato liet het 16de-eeuwse Antwerpen zingen en swingen.Het Utopia Ensemble schetst het portret van dit multi talent met een greep uit composities van Susato zelf en van andere componisten zoals Josquin en Lassus die in Antwerpen werden gedrukt. Hoogtepunt: Salve quae roseo decora serto, Susato’s ode aan de stad die zijn dromen vleugels gaf.