Ensemble MeerBach: Pièces de clavecin en concerts

Zondag 12 september
Nienoord Leek 20:00

UITVERKOCHT

Rameau : de “Franse Bach”

Dit product is momenteel niet op voorraad.

Artikelnummer: Niet beschikbaar Categorie:

Beschrijving

Rameau wordt ook wel de “Franse Bach” genoemd, en de Pièces de clavecin en concerts zijn zijn enige kamermuziek werken. Ze behoren absoluut tot één van de hoogtepunten van het klavecimbelrepertoire omdat het klavecimbel hier het hart van het ensemble is. In plaats van een begeleidend continuo instrument heeft het klavecimbel een uitgeschreven partij. Hierbij spelen de viool en viola da gamba als solo-instrumenten mee. In typische Rameau kleuren vormen zich zo de beste triosonates uit de muziekgeschiedenis. Elk deel heeft een raadselachtige naam zoals vaker in de Franse barok: een plaats (Le Vézinet), of karakter (La timide, L’agaçante) of een persoon (La Forqueray, La Marais, La Rameau).

 

Cecilia Bernardini studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Repko, Vesko Eschkenazy en Ilya Grubert en vervolgde haar opleiding aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen bij David Takeno. Lessen bij Rachel Podger en Lucy van Dael wekten haar interesse in de historische uitvoeringspraktijk, en de Nederlands-Italiaanse bespeelt dan ook zowel de moderne viool als de barokviool. Ze was in de afgelopen jaren in verschillende constellaties te gast in tal van bekende Europese concertzalen, waaronder het Konzerthaus Berlin, de Londense Wigmore Hall, de Musikverein in Wenen en Het Concertgebouw. Naast het spelen van werk uit het verleden wijdt de violiste zich graag aan hedendaags repertoire. Zo verzorgde ze in 2010 de wereldpremière van Philip Glass’ Dubbelconcert, samen met celliste Maartje-Maria den Herder bij het Residentie Orkest. Naast haar engagementen als soliste is Cecilia Bernardini ook veelgevraagd als concertmeester, bijvoorbeeld bij Holland Baroque, de Nederlandse Bachvereniging, Camerata Salzburg, The King’s Consort en het Bach Collegium Japan. Sinds 2012 geeft Cecilia Bernardini bovendien leiding aan het Dunedin Consort. Met dit ensemble, dat is gevestigd in Edinburgh, treedt ze ook op als solist. Op het kamermuziekpodium speelt Cecilia Bernardini regelmatig samen met haar vader, de barokhoboïst Alfredo Bernardini.

Evan Buttar begon op jonge leeftijd met muziekstudies in Vancouver (Canada). Na het behalen van zijn bachelordiploma aan de Universiteit van Ottawa (2014), verhuisde hij naar Nederland voor een masteropleiding barokcello bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij studeerde daar af in 2016 en datzelfde jaar startte hij een tweede masteropleiding viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, dat hij in 2018 voltooide. Hij houdt van het spelen en verkennen van een breed scala aan repertoire van Renaissance tot hedendaags met vele ensembles, orkesten en als solist. Evan treedt op met groepen zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Dutch Baroque Orchestra, en trad op in festivals, zoals Musica Antica da Camera, Geelvinck Fortepiano Festival, MAfestival Brugge en Festival Oude Muziek Utrecht fringe, en Bach Festival  Dordrecht. Evan speelt een barokcello van Jakob Weiss (ca. 1745) royaal in bruikleen bij de verzameling van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

Robert Koolstra specialiseerde zich in oude muziek aan de Guildhall School of Music and Drama in London waar hij zijn diploma in Music Performance behaalde. Hij speelt continuo in diverse ensembles en als solist is hij regelmatig te horen op orgel en klavecimbel. Hij verleende medewerking aan verschillende tv- en radio- en cd opnames en werkte o.a. met musici als Ton Koopman, Jos van Veldhoven, Rachel Podger. Als artistiek adviseur en continuospeler is hij verbonden aan het koor en barokorkest van het Luthers Bach Ensemble. In 2008-2009 was hij hoofdvakdocent en hoofd van de afdeling klassiek aan het conservatorium in Chennai (India) op uitnodiging van dubbele oscarwinnaar A.R.Rahman. Daarna werkte hij als kamermusicus en docent in Montreal (Canada). In 2017 maakte hij een nieuwe reconstructie van de Markus-Passion van Bach, deze wordt inmiddels wereldwijd uitgevoerd. In 2019 heeft hij de Stichting MeerBach opgericht, deze stichting zet zich in het klavecimbel te promoten.

Extra informatie

Datum, tijd en locatie

Zo. 12 sep. 20:00 – Nienoord Leek

Ga naar de bovenkant