Eva Saladin & Dirk Börner – Giovanni Antonio Pandolfi Mealli en tijdgenoten

20.00

Zondag 6 maart
Lutherse kerk 15:00

€20

Mealli “In Between” – the mid 17th century violin

Artikelnummer: Niet beschikbaar Categorie:

Beschrijving

Mealli

“In Between”- the mid 17th century violin

Eva Saladin viool
Dirk Börner klavecimbel

Marco Uccellini (1603/1610-1680)
from Sonate, Correnti et Arie op. 4 (Venetia 1645)
Sonata ovver Toccata Quinta “Laura Rilucente”

Antonio Pandolfi Mealli (1624-1687)
from Sonate à Violino solo op. 4 (Innsbruck, 1660)
Sonata Terza “La Monella Romanesca”

A.P. Mealli
from Sonate à Violino solo op.3 (Innsbruck, 1660)
Sonata Quarta “La Castella”

Johann Jacob Froberger (1616-1667)
Toccata III in G Major from Libro Secondo, 1649
Capriccio IIin G Minor from Libro Quarto, 1656

Uccellini
from Ozo Regio op. 7 (Venetia 1660)
Sonata Seconda

Mealli
from op. 4
Sonata Prima “La bernabea”

Antonio Bertali (1605-1669)
from Partiturbuch Ludwig (Handwriting, ca. 1662)
Ciaccona

Eva Saladin studeerde bachelor en master op moderne viool bij Kees Koelmans
en barokviool bij Lucy van Dael aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2013
behaalde ze vervolgens haar masterdiploma op barokviool aan de Schola
Cantorum Basiliensis bij Leila Schayegh en David Plantier summa cum laude.
Tijdens haar studie in Basel hield ze zich intensief bezig met historische
improvisatie in de klas van Rudolf Lutz.
Tegenwoordig woont en werkt ze in Basel als freelance musicus. Haar werk
bestaat uit solistische optredens, recitals en kamermuziek met repertoire van
1600 tot 1850, evenals verschillende orkestprojekten. Ze verdiept zich in en
experimenteert met historische speeltechnieken en –stijlen en met versiering en
improvisatie door de eeuwen heen. In 2021 was ze artist in residence bij Festival Oude Muziek Utrecht. In november treed ze op bij Musica Antiqua Nova met haar ensemble Odyssee.

Dirk Börner Na zijn pianostudie aan het Conservatoire National Régional in Straßburg, legde Dirk Börner zich toe op barokmuziek. Hij studeerde cembalo bij Andreas Staier en Jesper Christensen aan de Schola Cantorum Basiliensis (Basel) en rondde zijn studie af met zijn diploma in geavanceerde solo-uitvoering.
Zijn vele concerten voerden hem door Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Dirk Börner trad regelmatig op met de volgende ensembles: Stylus Phantasticus (Pablo Valetti – Violine, Friederike Heumann – C Viola da gamba), The Rare Fruits Council (Manfredo Kraemer – (Violin), Café Zimmermann (Céline Frisch – Cembalo) en Aux Pieds van Roy. Talrijke opnames (C. PH. E. Bach, J. Mattheson, D. Buxtehude, JM Hotteterre, JP Erlebach, A. Reincken, JS Bach, F. Mancini) met Alpha, Harmonia Mundi-France, Panclassic, Carpe Diem, Astrée Naïef, K 617, Accent en Raumklang. Er zijn ook veel radio-opnames met Radio de la Suisse Romande, Radio classique (Parijs), France Musique, de BBC, ORF, de Beierse evenals met de Norddeutsche Rundfunk.
In 2007 leidde Dirk Börner samen met Michael Form een ​​onderzoeksproject (“la plasticité du rythme”), gefinancierd door het Zwitserse Nationale Fonds dat de interactie van dans en muziek in Franse barokmuziek onderzocht.
In 2010 tot 2012 volgde Dirk Börner een cursus improvisatie bij Rudolf Lutz aan de Schola Cantorum (Basel). Sindsdien is hij lid van de onderzoeksgroep Basel Improvisation. Dirk Börner doceert cembalo, basso continuo, kamermuziek en historische uitvoeringspraktijk aan de University of Arts, Bern en doceert basso continuo en improvisatie aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Lyon.Sinds zomer 2014 doceert hij historische improvisatie aan de Schola Cantorum Basiliensis.
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli
Leven en werken
Pandolfi werd geboren in Montepulciano in 1624, waar hij werd gedoopt op 27 november, de tweede zoon van Giovanni Battista Pandolfi en de vierde zoon van zijn vaders tweede vrouw, Verginia Bartalini, de weduwe van Mario Mealli. Zijn naam bij de doop was Domenico; het lijkt erop dat hij de namen Giovanni Antonio aannam toen hij in een bepaald stadium van zijn leven religieuze ordes betrad. Zijn vader was de dienaar van een advocaat. Pandolfi’s stiefbroer Lorenzo, ongeveer 8 jaar oud, was castraatzanger geworden aan het hof van Krakau. Een andere stiefbroer, Giovan Battista Mealli, werd zanger in Venetië, waar Domenico en de rest van de familie zich rond 1630 bij hem voegden na de dood van de oude Pandolfi.
De annalen van het hof van Ferdinand Charles, aartshertog van Oostenrijk in Innsbruck vermelden dat Giovanni Antonio Pandolfi Mealli in 1660 aan het hof werkte. Er wordt aangenomen dat hij een opleiding tot musicus heeft genoten in Perugia. Hij verhuisde naar Innsbruck in 1652, en zijn sonates Opp. 2 en 3 zijn gewijd aan andere hofmuzikanten daar, van wie velen Italiaans waren. Hij verliet Innsbruck in 1662 en nam toen een positie in Messina in.
Van Pandolfi’s werken zijn zijn twee verzamelingen sonates voor viool en klavecimbel (Op. 3 en Op. 4), gepubliceerd in 1660 en zijn triosonates (Sonate Cioè Balletti), gepubliceerd in 1669, bewaard gebleven; ze zijn in het Civic Museum van Bologna. Er is geen spoor bekend van Pandolfi’s Opp. 1 en 2. De violist Andrew Manze gelooft dat de sonates uit 1669 het werk kunnen zijn van een andere componist met een gelijkaardige naam, hoewel de muziekhistoricus David McCormick pleit voor hun gemeenschappelijk auteurschap. Hij wijst erop dat Pandolfi op de titelpagina van de 1669 sonates (hoewel zonder de extra achternaam Mealli) wordt genoemd als een musicus van Messina, en dat de 1669 sonates zijn vernoemd naar hofmusici van die stad; een van hen aan de castraat Giovanni Marquett, die Pandolfi een paar jaar later zou vermoorden.
Pandolfi vermoordde Marquett in Messina op 21 december 1675 na een politiek argument in de Duomo. Pandolfi wordt beschreven in een hedendaagse kroniek als een “priester van Montepulciano”, en Marquett als “een brutale leek en eunuch”. Het meldt dat Pandolfi het zwaard van Marquett had gegrepen en hem ermee had gedood. Hierna vluchtte Pandolfi eerst naar Frankrijk of Catania en vervolgens naar Spanje, waar hij vanaf 1678 in de Koninklijke Kapel werkte. Hij bezocht Rome in 1679. In 1682 zou hij wonen in het huishouden van de pauselijke nuntius in Madrid, Savo Mellini Er zijn geen verwijzingen naar hem na het jaar 1687, dat het jaar van zijn dood kan zijn.
(Wikipedia)

Extra informatie

Datum, tijd en locatie

Zo. 6 mrt. 20:00 – Lutherse kerk

Ga naar de bovenkant