Project omschrijving

WIELAND KUIJKEN,

MIENEKE VAN DER VELDEN

Viola da Gamba

 FRED JACOBS

Theorbe

 

“DIALOGUES”

 

Het is opmerkelijk dat Marin Marais in zijn vijf boeken met ‘Pièces de Viole’ slechts twee suites voor twee gamba’s en continuo heeft gepubliceerd.

Afgezien van twee suites voor drie gamba’s (boek IV) zijn alle ‘Pièces de Viole’ die hij componeerde voor solo-gamba met begeleiding van een clavecimbel, theorbe, een tweede gamba, of een combinatie van deze instrumenten.

Meteen in de eerste verzameling ‘Pièces de Viole’ (1686) staan deze twee bijzondere suites. De toevoeging van een tweede solo-gamba versterkt het karakter van de verschillende delen; vooral in de langzame delen maakt Marais optimaal gebruik van de klank van de twee gamba’s door middel van lange gedragen lijnen en schrijnende dissonanten, met als absoluut hoogtepunt het hartverscheurende ‘Tombeau pour Mr. Meliton’.

Mieneke van der Velden  geeft een beeld van de indrukwekkende klankwereld van de muziek van Marin Marais , in het bijzonder door de inspirerende samenwerking met grootmeester Wieland Kuijken.

“DIALOGUES”

MARIN MARAIS 1656-1728

 – Pièces à deux Violes G-gr. :

– Pièces à deux Violes G-gr. :

Prélude

Allemande

Courante

Sarabande

Gigue

Gavotte en rondeau

Menuet

Gavotte

Fantaisie en écho

Chaconne

ombeau de Mr. Meliton

* * * *

SIEUR DE STE. COLOMBE Ca. 1640-1700

– Concert à deux Violes Esgales

Tombeau les Regrets

Quarillon

Les Pleurs

Joye des Elizées

Les Elizées

MARIN MARAIS

– Pièces à deux Violes d-kl. :

Prélude

Allemande

Courante

Sarabande

Gigue

Gavotte

Menuet

Mieneke van der Velden studeerde viola da gamba bij Jaap ter Linden, Anneke Pols en Wieland Kuijken, en sloot in 1988 haar studie af met het einddiploma Uitvoerend Musicus aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ze is in het bezit van twee originele Franse instrumenten, een pardessus de viole (het kleinste instrument uit de viola da gamba familie) uit 1768 gebouwd door Ludovic Guersan, en een basgamba uit 1617, gebouwd door Antoine Despont. Van der Velden heeft een veelzijdige carriere opgebouwd, en treedt regelmatig op met Glen Wilson (klavecimbel) en Fred Jacobs (theorbe), en met haar ensemble L’Armonia Sonora. Ook is Van der Velden docente viola da gamba aan het Conservatorium van Amsterdam, en sinds 2009 tevens aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
http://www.mienekevandervelden.com/

Wieland Kuijken werd geboren in 1938 te Dilbeek. Hij studeerde cello en piano aan het stedelijk conservatorium te Brugge en behaalde een eerste prijs cello aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel.
Naast zijn klassieke studies interesseerde hij zich reeds als 18-jarige aan de viola da gamba en leerde dit instrument als autodidact bespelen.
Zijn carrière startte met het Alarius ensemble dat actief was tussen 1959 en 1972. Gelijktijdig maakte hij deel uit van het Ensemble Musiques Nouvelles dat overal in Europa hedendaagse muziek uitvoerde.
Zijn internationale carrière werd verder uitgebouwd met zijn 2 broers Sigiswald en Barthold in samenwerking met Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Alfred Deller, Robert Kohnen en andere iconen van de authentieke beweging.
Vanaf 1971 doceerde hij gamba aan de conservatoria te Brussel en Den haag en maakte hij deel uit van ontelbare jury’s van internationale wedstrijden oude muziek als daar zijn te Brugge, Parijs, Boston en Utrecht.
Hij was medestichter van La Petite Bande en is sinds 1987 cellist van het Kuijken kwartet.

Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is lid en medeoprichter van The Locke Consort, dat naam maakte op het gebied van zeventiende eeuwse Engelse kamermuziek. Daarnaast is hij continuo-speler bij The Gabrieli Consort and Players, The Parley of Instruments, de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper waar hij meewerkte aan alle Monteverdi en Cavalli producties sinds 1997. Jacobs treedt regelmatig op als begeleider van ondere anderen Johannette Zomer, Lidewij van der Voort en Maarten Koningsberger en is veelvuldig te gast op de belangrijkste festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Sinds 1995 is Jacobs als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.